Natalia Kasumov (verzorgende IG en ARBO/Hygiëne functionaris)

‘Ik ben niet van half werk. Ik doe het goed of ik doe het niet.’

“Ik werk inmiddels alweer dertien jaar als Verzorgende IG bij Joris Zorg. Dat bevalt erg goed. Als IG’er draag ik zorg voor allerlei werkzaamheden rondom onze cliënten. Denk bijvoorbeeld aan medicatie geven, injecties, katheterisaties en het toedienen van zuurstof. Maar daarbovenop is vooral de communicatie en verbinding met de cliënt, zijn of haar omgeving en de (huis)arts van groot belang. Een luisterend oor, een praatje maken en tussen de regels door goed kijken hoe het met de bewoner gaat: daar ligt de meerwaarde. Tien jaar geleden vroeg mijn leidinggevende of ik ook ARBO/Hygiënefunctionaris zou willen worden op onze afdeling. Hij vond het echt bij me passen. Wat wel klopt want ik ben opgegroeid in een gezin waar goede hygiëneregels strikt nageleefd werden. Ik heb toen gezegd: “Dat wil ik wel. Maar ik doe het goed of ik doe het niet.” Daar kon hij zich gelukkig helemaal in vinden. En weet je, ik werk echt met een fantastisch team samen. Dat maakte de keuze voor mij ook makkelijk.”

“Ik let erop of de sfeer op onze afdeling goed is. Zijn we blij? Zit iedereen goed in z’n vel? Maar ook: wordt niemand fysiek te zwaar belast? Ik attendeer medewerkers en leerlingen op het (goed) gebruikmaken van de hoog-laagbedden, douchestoelen en tilliften. En wijs hen ook op het belang van optimaal passende rolstoelen. De ergotherapeut draagt hier zorg voor. Als de rolstoelen goed afgesteld staan is dat fijner voor zowel de cliënt als de medewerker.”

Het belang van ruimte voor cliënten en hulpdiensten

“Als nieuwe cliënten bij Joris Zorg komen wonen, druk ik ze vaak op het hart niet teveel meubels mee te nemen. Dan houd je voldoende ruimte voor je rollator of rolstoel. Kleedjes op de vloer ontraad ik ze ook. Daar kun je over vallen. Dit is niet altijd even makkelijk. Want ik begrijp tegelijkertijd dat het moeilijk is je vertrouwde spulletjes voor een deel los te laten. Mede ten behoeve van brandweer en ambulance let ik er daarnaast op dat de uitgangen en gangen vrij zijn.”

 

Persoonlijke hygiëne medewerkers

“Ik heb oog voor hoe wij als team de persoonlijke hygiëne waarborgen. Tijdens werk draag je geen sieraden, draag je lang haar niet los, is je jasje dicht en besteed je - topprioriteit! - veel aandacht aan je handhygiëne. Hiervoor staan overal dispensers en desinfecterende middelen tot je beschikking. We zorgen voor een kwetsbare groep mensen dus dit moet een no-brainer zijn.”

 

Voordoen en meedoen

“Als het om hygiëne en gezond werken gaat probeer ik zoveel mogelijk voor te doen en mee te werken met (nieuwe) collega’s. Ik vertel ze dan wat ik doe, waarom ik het zo doe en wat de belangrijkste voordelen zijn. Mensen pikken het dan snel op en dat betaalt zich uit. Vorig jaar hadden we een inspectie van de GGD en alles was picobello in orde. Dat geeft een goed gevoel. En ook prettig: als in de basis alles in orde is, is het ook makkelijker alles goed bij te houden. We hebben dit als team voor elkaar gekregen. Dat is echt top.”

 

Voel jij je ook thuis binnen een professionele club? Wil je de zorg voor cliënten optimaal inrichten? Kijk dan snel naar onze vacatures op www.werkenbijjoriszorg.nl. Je bent welkom!